Skip to content
Praktycy Compliance Stowarzyszenie
Praktycy Compliance Stowarzyszenie
  • Stowarzyszenie
  • Oferta
  • Statut/Kontakt
  • Założyciele
  • Jak przystąpić
  • Blog
Praktycy Compliance Stowarzyszenie

System zgłaszania naruszeń – dla kogo to jest system?

Grzegorz Pająk, 10 listopada 202110 listopada 2021

Systemu whistleblowingowego nie robi się (tylko) dla sygnalistów, a ochrona sygnalistów nie jest najważniejszym aspektem tego systemu. Może to odważna teza, ale spróbuję ją uzasadnić.

Oczywiście nie zapominam, że konkretny człowiek i jego problemy nie mogą schodzić z pola widzenia, ale systemu zgłaszania naruszeń nie projektuje się dla konkretnej osoby, a dla całej organizacji.

Idea whistleblowingu – zwłaszcza w odniesieniu do zgłoszeń wewnętrznych – ma służyć nie tylko dobru jednostki, ale ogółowi osób pracujących w danej firmie i tym, którzy będą w niej pracowali w przyszłości. System ten jest częścią kultury korporacyjnej, służy wspieraniu, propagowaniu, utrzymywaniu i egzekwowaniu wartości obowiązujących w ekosystemie szerszym niż jednostka. Dlatego firmy powinny podchodzić do budowania własnego systemu zgłaszania naruszeń, jak do każdego innego projektu, który wdrażają z myślą o własnych korzyściach, w tym oczywiście z myślą o zyskach (albo ograniczaniu ryzyka strat).

Nie różni się to niczym od wdrażania rozwiązań chmurowych celem łatwiejszego i szybszego dostępu do danych i ich ochrony.
Nie różni się to też niczym od wprowadzania procedur obiegu dokumentów czy zaawansowanych systemów księgowych. Wszystkie te działania mają poprawić jakość pracy, ułatwić wykonywanie zadań, a na koniec – zapewnić przewagę konkurencyjną i doprowadzić do wygenerowania zysku po stronie firmy.

Whistleblowing to narzędzie, dzięki któremu organizacja wie co się dzieje w środku, jakie problemy się pojawiają lub mogą potencjalnie zaistnieć. To źródło informacji. Kto posiada informację, ten posiada przewagę i może ją wykorzystać – to proste! Oczywiście jeszcze trzeba chcieć i umieć z tej informacji skorzystać oraz zachęcić użytkowników systemu do współpracy. Budowanie kultury zaufania pomiędzy pracownikami i pracownikami a pracodawcą jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziło.

Takie podejście ma sens i w efekcie lepiej służy też temu jednostkowemu sygnaliście.

Paweł Sawicki

Wszystkie

Nawigacja wpisu

Previous post
Next post

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Zmiany organizacyjne w PCS
  • Konsultacje w sprawie sygnalistów
  • Trójmiejski Wieczór z Praktykami Compliance
  • 10 postulatów antykorupcyjnych Stowarzyszenia Praktycy Compliance na Międzynarodowy Dzień Antykorupcji 9 grudnia 2022 r.
  • COMPLIANCE – RODO – BEZPIECZEŃSTWO INFORMACJI

Najnowsze komentarze

  • Grzegorz Pająk - Whistleblowing – hasło miesiąca

Nadchodzące wydarzenia

  • 19:00 – 20:00, 16 lipca 2024 – Webinar - AML w MSP, w tym biurach rachunkowych
  • 19:00 – 20:00, 21 sierpnia 2024 – Tegoroczne obowiązki, które nie są oczywiste: automatyka budynków, rozporządzenie przeciwko wylesianiu, Hiszpania i Niemcy - zmiany we wprowadzaniu opakowań i inne
  • 17 września 2024 – 5 listopada 2024 – Compliance MBA (II edycja)
  • 10:00 – 13:00, 10 października 2024 – SYGNALIŚCI x RODO – wyzwania po pierwszych tygodniach obowiązywania ustawy

Archiwa

Kategorie

  • Stowarzyszenie (PCS)
  • Wszystkie
©2025 Praktycy Compliance Stowarzyszenie | WordPress Theme by SuperbThemes