Po co nam systemy przyjmowania zgłoszeń

Miało być o bezpieczeństwie biznesu i o tym co to ma wspólnego z compliance.
Jednak dzisiaj świat compliance w Polsce komentuje głównie ujawnienie na stronach RCL projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Czyli krótko mówiąc ustawy, która w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Szczerze mówiąc projekt nie zaskakuje, gdyż w zasadzie nie odbiega od tego co się spodziewano w ustawie znaleźć.
Do 17 grudnia 2021 czyli daty, która ma być dniem, od którego przepisy uregulowane w ustawie mają zacząć obowiązywać, czasu zostało niewiele, można więc przewidywać, że najbliższe dwa miesiące będą w temacie sygnalistów bardzo gorące. Pojawi się oczywiście wiele komentarzy, zarówno na temat projektu jak i później na temat samej ustawy, gdy zakończy się proces legislacyjny. Również u nas wkrótce pojawią się wpisy na temat tego co myślimy o proponowanych rozwiązaniach prawnych.
Zanim jednak odniesiemy się do tego co proponuje ustawodawca, kilka uwag na temat tego, dlaczego jako praktycy, uważamy upowszechnianie instytucji sygnalisty za bardzo ważne dla bezpieczeństwa organizacji.

Często słyszymy i czytamy o tym, co zrobić aby być w zgodzie z planowanymi zmianami w prawie gdy zaczną nas one obowiązywać. Rzadziej możemy usłyszeć argumenty na temat tego, dlaczego jest to tak ważne i jakie korzyści może to przynieść gospodarce i prowadzącym swoje biznesy przedsiębiorcom. A korzyści te są nieocenione.

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że prawidłowo wdrożone procedury i kanały do zgłaszania nieprawidłowości to szansa na pozyskiwanie istotnych dla organizacji informacji. Informacja to bardzo wartościowy towar i cel działań zarówno ze strony konkurencji, tej normalnej, potrzebnej na rynku, ale także konkurencji nieuczciwej, która często podejmuje działania szpiegowskie aby ją pozyskać. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać jak cenna dla takiej konkurencji jest informacja o ewentualnych nieprawidłowościach w naszej organizacji, zwłaszcza o takich o których my sami nie wiemy.
Prawidłowo działający i co ważne fachowo obsługiwany wewnętrzny kanał do zgłaszania nieprawidłowości może nas ustrzec przed niebezpieczeństwem dostania się niepożądanych informacji w ręce konkurencji i/lub , co może okazać się dla nas równie zgubne organów ścigania, zanim będziemy mieli szansę na takie nieprawidłowości zareagować i im przeciwdziałać.

Moje doświadczenie, wyniesione zarówno z czasów gdy w ramach Centralnego Biura Śledczego zajmowałem się ściganiem zorganizowanej przestępczości ekonomicznej jak i z obecnej, dwunastoletniej działalności daje mnóstwo przykładów na to, że brak wiedzy o tym co dzieje się złego w firmie prowadził do wielu dramatów zarówno finansowych jak i osobistych.

Maciej Zygmunt

Dodaj komentarz